OpenGL Nedir? - Mustafa Sabri OĞUZ

Duyurular

27 Mayıs 2014 Salı

OpenGL Nedir?

OpenGL (İngilizce: Open Graphics Library, Türkçe: Açık Grafik Kütüphanesi) 2D ve 3D grafik üretmeye yarayan,  çoklu platform (multi-platform) özelliğine sahip bir 'API' yani arabirimdir. Bu arabirim genellikle ekran kartının grafik işleme birimi (GPU) ile etkileşim sağlayarak, görüntü (render) elde etmek için kullanılır.
Not : API (İngilizce: Application Programming Interface, Türkçe: Uygulama Programlama Arayüzü)
OpenGL, Silicon Graphics Inc. (SGI) tarafından 1991 yılında geliştirilmiş ve 1992 yılının Ocak ayında piyasaya çıkmış ve şu anda '4.4' versiyonuna kadar geliştirilmiş bulunmaktadır. Günümüzde yaygın olarak mimari programlar (CAD), simülasyonlar (Uçuş),  sanal gerçeklik yazılımları (Blender), bilimsel görselleştirme, bilgi görselleştirme ve video oyunlarında kullanılmaktadır.

OpenGL, herhangi bir kar amacı gütmeyecek şekilde 'Khronos Grup' teknoloji konsorsiyumu tarafından yönetilmektedir. Bu nedenle kullanımı ücretsiz bir kütüphanedir.

Desteklenen Programlama Dilleri

OpenGL kütüphanesi birçok programlama dillini desteklemektedir. 
Bunlardan bazıları;
  • C
  • C++
  • C#
  • Python
  • Perl
  • Java
  • Javascript (WebGL)
vb. programlama dilleri ile 2D ve 3D grafik uygulamaları tasarlayıp, geliştirebilirsiniz.

Taşınabilirlik (Multi-Platform)

OpenGL kütüphanesi işletim sisteminden ve işletim sisteminin çalıştığı platformdan bağımsızdır. Nasıl ki ekrana yazı yazmak kullanıcıdan veri almak ANSI C'de C dilinden bağımsız olarak kütüphane tarafından printf() ve scanf() gibi işlevlerle standartlaştırılmış ve hangi işletim sistemiyle çalışırsanız çalışın bu iki işlev aynı işi yapıyorsa, OpenGL kitaplığıda ekrana grafik çizmeyi standartlaştırmıştır. OpenGL sayesinde grafik kartının modeli veya işlemcinin mimarisi gibi donanımsal etkenlerden bağımsız programlama yapılır. Aynı zamanda işletim sisteminden de bağımsız programlama yapılır. Kolay kullanım ve bu "taşınabilirlik" özellikleri nedeniyle OpenGL popüler bir araç olmuştur.

OpenGL Başarıları

Günümüze kadar bir çok OpenGL başarısı mevcuttur. Hatta akıllı telefonlar ve tabletlerin çıkışı ile OpenGL'in önü iyice açıldığından gelmeye devam edecek gibi görünüyor. OpenGL kullanarak başarı elde etmiş oyun, oyun motorları ve 3D yazılımları incelemiş veya kullanma şansı bulduysanız, OpenGL'in ne kadar başarılı olduğuna siz karar verin.

Oyun Motorları



Bu oyun motorlarının sadece OpenGL ile çalıştıklarını söylemek doğru olmaz. Fakat OpenGL 'in yanında DirectX desteği sunmaktadırlar.

Oyunlar

Minecraft: OpenGL ve Java dili ile yazılmış bir oyundur.
Minecraft'ı ve başarılarını duymuş olmalısınız.
Dota2: Source Engine ile OpenGL desteği olan bir oyun
Half-Life 2
Half-Life 2: Source Engine ile OpenGL desteği olan başka bir oyun
Angry Birds: 2D OpenGL ile yazılmış güzel bir örnek
Angry Birds: 2D OpenGL ile yazılmış güzel bir örnek 

3D Yazılımlar

Blender 3D: OpenGL
Blender 3D: Modelleme ve Animasyon programı
Adobe Photoshop CS3+: OpenGL Destekli
Adobe Photoshop CS3 ve üstü versiyonlar
Autodesk Maya: OpenGL Destekli
Autodesk Maya: Başka bir Modelleme programı
AutoCad : OpenGL Destekli
AutoCad : Mimari çizimlerde tercih edilen 3D Modelleme programı
Google Earth : OpenGL
Google Earth bile OpenGL kullanmaktadır.

Şimdilik edindiğim bilgilerden aklıma gelenler bu kadar, zamanla tanımı geliştirmeyi düşünüyorum.


Referans:
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL
http://www.opengl.org/about/
http://www.opengl.org/wiki/FAQ#What_is_OpenGL.3F
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OpenGL_programs

http://tr.wikipedia.org/wiki/OpenGL
http://www.mesutdag.com/oyun-programlama/opengl.html
http://ceng.ktu.edu.tr/dosyalar/sayfa_ici_dosya/bilg_graf_lab/01_opengl.pdf
http://www.godoro.com/Divisions/Ehil/Mahzen/Programming/OpenGL/txt/html/document_Introduction.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme